Podle zákoníku práce je zaměstnavatel povinen zajistit bezpečnost a ochranu zdraví zaměstnanců při práci s ohledem na rizika možného ohrožení jejich života a zdraví. Jistě víte, že podcenění těchto povinností vyplývajících ze současné právní úpravy se nemusí vyplatit.
Další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy (např. OSVČ) upravuje zákon č. 309/2006 Sb.
Nejen na základě zákoníku práce, ale i podle řady dalších předpisů, jsou zaměstnavatelé, právnické osoby a podnikající fyzické osoby (OSVČ) povinni zpracovat a vést dokumenty organizující systém prevence rizik. Zpracovaná dokumentace se musí pravidelně aktualizovat v závislosti na změnách právních předpisů či změnách v organizaci, kontrola dokumentace má probíhat v rámci pravidelných kontrol stavu BOZP v organizaci.
Rozsah dokumentace si v podstatě stanovuje organizace sama, konzultantem a zpracovatelem by měla být odborně způsobilá osoba v prevenci rizik.
Běžnou součástí dokumentů BOZP jsou například:
- dokumentace o vyhledávání a vyhodnocování rizik
- kategorizace práce
- směrnice pro poskytování OOPP, mycích a desinfekčních prostředků
- evidence poskytování OOPP
- směrnice pro šetření, evidenci a hlášení pracovních úrazů
- kniha úrazů
- traumatologický plán
- osnova pro školení o BOZP
- dokumentace o provedeném školení BOZP a dalších odborných školeních
- směrnice - zakázané práce
- pravidla pro nakládání s chemickými látkami a směsmi, bezpečnostní listy
- dopravní řád
- řády skladu
- místní provozní bezpečnostní předpisy
- pracovní postupy
- systém bezpečné práce při provozu na zdvihacích zařízeních
- harmonogram revizí, revizní zprávy (elektrické zařízení, tlakové zařízení, zdvihací zařízení, technické prohlídky VZV atd.)
Podle potřeby provádíme nejen vstupní zhodnocení stavu BOZP v organizacích včetně fyzické prohlídky pracovišť a objektů, ale také zavádíme systém BOZP, zpracováváme dokumenty a provádíme pravidelné aktualizace dle potřeby.
Při smluvní spolupráci Vám rovněž nabízíme bezplatné zastupování Vaší organizace při kontrole.